Notie 12: Vriendschap (6) Geen oordeel is een voorwaarde
Daar waar misschien drang en dwang, toets en test, vandaag de dag de norm zijn zou je goede schoolprestaties ook op een meer ontspannen en mensvriendelijke manier kunnen bereiken. Door een modus te vinden waarin vriendschap en vertrouwen de nieuwsgierigheid prikkelt en daarmee de wil tot leren. Dat betekent niet dat je achteruit kunt zitten en wachten tot het een keer gaat ontstaan. Nee, om dat te bereiken moet je een topprestatie leveren. Pas dan ben je in staat om kinderen aan te spreken op hun kwaliteiten. Pas dan ervaren kinderen dat er iets van hen wordt gevraagd.
Niet exclusief Vrijeschool
Een dergelijke topprestatie wordt geleverd voor mensen die een pedagogische houding hebben gevonden waarin ze het kind benaderen zonder een oordeel. Juist in het oordeel zit de noodzakelijke prestatiedrift. Je moet een voldoende halen, je moet op tijd zijn, je moet leren. Dat leidt tot een oordeel. Namelijk je hoort er wel bij of je hoort er niet bij. Of je kunt het wel of niet. De leerkracht, de pedagoog, die in staat is om een dergelijk oordeel los te zien van zijn pedagogische opdracht, is in staat tot de juiste verhouding te komen. Zo ontwikkelt hij of zij een sociale cultuur in de klas die door de pedagogische opdracht wordt bepaald en niet door de maatstaven rondom zijn klas. Dat is niet exclusief voor het Vrijeschoolonderwijs, dat staat los van het onderwijsconcept.
Geef een reactie